Nyheter

Stockholm Marathon omsatte 234 miljoner – på turism

Till årets maraton var 20 000 löpare från 102 nationer anmälda. Swecos undersökning visar bland annat att nära två tredjedelar av löparna hade rest till Stockholm och att en av tio aldrig tidigare hade besökt staden. De svenska besökarna stannade i snitt 2,3 dagar och de utländska 3,3 dagar, i genomsnitt spenderade varje besökare ca 3 100 kr per person och dygn. Detta innebär en turistekonomisk omsättning på 234 miljoner kronor under evenemanget.

– ASICS Stockholm Marathon är bland löpare allmänt känt som ett av världens vackraste maratonlopp. Vi märker att intresset att uppleva staden i samband med besöket blir större och större för varje år, också från inresta från övriga Sverige. Kombinationen av ett stort internationellt maratonlopp i centrala delar av en storstad, och Stockholm i juni som resmål är svårslaget och något som engagerar långt fler än löparna, säger Daniel Almgren som är VD hos arrangören Marathongruppen.

Både evenemanget och Stockholm som värdstad får ett mycket gott betyg av deltagarna i undersökningen. Tre av fyra skulle rekommendera en vän att besöka staden och majoriteten är mycket nöjda med utbudet när det gäller restauranger, nöjen och shopping. Öppenhet och tillgänglighet får också mycket höga betyg.

Parallellt fick även 500 slumpvist utvalda stockholmare frågor om hur de ser på sin egen stad och att evenemang som ASICS Stockholm Maraton genomförs här. I denna undersökning framgår det tydligt att majoriteten stockholmare har en positiv inställning till evenemang och merparten menar att det är bra för stadens image att låta tävlingar som ASICS Stockholm Maraton arrangeras i staden.
– ASICS Stockholm Maraton är ett Stockholms viktigaste årliga evenemang, som lockar återkommande löpare men också en stor andel nya besökare. Den här typen av evenemang är viktiga för besöksnäringen i staden. Att loppet dessutom upplevs som en folkfest uppskattad av många stockholmare är otroligt viktigt för vi ska kunna fortsätta lyfta Stockholm som en långsiktigt hållbar evenemangsstad, säger Caroline Strand, tf VD Visit Stockholm.

Relaterade artiklar

Back to top button
Close